Opublikowane na Psychotechniczne badania kierowców | Dąbrowa Górnicza (https://www.badania-psychotesty.pl/)
28/11/2025, 10:00

Jakie wady wzroku utrudniają przejście badań psychotechnicznych dla kierowców zawodowych?

Jakie wady wzroku utrudniają przejście badań psychotechnicznych dla kierowców zawodowych?
W zawodzie kierowcy – szczególnie zawodowegowzrok odgrywa rolę absolutnie kluczową. To nie tylko kwestia możliwości dostrzeżenia przeszkody na jezdni, znaku drogowego czy zmiany warunków oświetlenia, ale także zdolności reakcji w ułamku sekundy, adaptacji wzroku do ciemności, widzenia peryferyjnego i przestrzennego. W ramach obowiązkowych badań zawodowych kierowców, które obejmują zarówno badania lekarskie, jak i psychotechniczne, stan narządu wzroku jest jednym z istotnych czynników decydujących o dopuszczeniu do pracy.









Spis treści:




Co to są badania psychotechniczne dla kierowców zawodowych


Badania psychotechniczne – często określane także jako badania psychologiczne lub psychomotoryczne – stanowią element systemu oceny zdolności kierowców zawodowych do wykonywania pracy, w której w grę wchodzi bezpieczeństwo własne, pasażerów, towarów, a także innych uczestników ruchu drogowego. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, kierowcy zawodowi, osoby wykonujące przewozy drogowe, instruktorzy, egzaminatorzy itp. muszą poddać się takim badaniom.

Badanie psychotechniczne składa się z kilku etapów:

Związek badań psychotechnicznych ze stanem wzroku


Kluczowy dla kierowcy zawodowego jest nie tylko sprawność psychomotoryczna, ale również zdolność odbierania bodźców wzrokowych w sposób szybki i precyzyjny. W wielu testach psychotechnicznych stosowane są właśnie bodźce wzrokowe (np. światło, zmiana barwy, bodziec peryferyjny, adaptacja do ciemności). W związku z tym wada wzroku lub jej nieodpowiednia korekcja mogą poważnie utrudnić uzyskanie pozytywnego wyniku badania. Ponadto stan wzroku jest także oceniany w oddzielnych badaniach okulistycznych – które są warunkiem dopuszczenia do orzeczenia psychotechnicznego. Przepisy przewidują, że okulista lub lekarz medycyny pracy musi potwierdzić brak przeciwwskazań wzrokowych do prowadzenia pojazdów.

Dlatego też w naszym artykule skupimy się właśnie na tych wadach wzroku, które – jeśli występują – mogą utrudnić lub wręcz uniemożliwić pozytywne rozstrzygnięcie badania psychotechnicznego dla kierowców zawodowych.


Wymagania okulistyczne dla kierowców zawodowych


Aby zrozumieć, jakie wady wzroku mogą być problematyczne, należy przywołać podstawowe wymagania okulistyczne stawiane kierowcom zawodowym. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich:

Przykłady regulacji i ich znaczenie


W przypadku osób po laserowej korekcji lub wszczepieniu soczewki, konieczna może być ocena widzenia zmierzchowego i wrażliwości na olśnienie.

W praktyce oznacza to, że nawet jeśli wada wzroku jest skorygowana (np. poprzez okulary), to jeśli korekcja nie daje wymaganej ostrości wzroku, pola widzenia lub nie spełnione są inne parametry – kandydat może nie zostać dopuszczony do prowadzenia pojazdu zawodowo. A skoro badania psychotechniczne wymagają również sprawności wzrokowo-ruchowej, wada wzroku może być barierą również w tym obszarze.


Wady wzroku, które mogą utrudniać lub uniemożliwiać przejście badań


Przejdźmy teraz do omówienia konkretnych wad wzroku – takich, które mogą stanowić przeszkodę w otrzymaniu pozytywnego orzeczenia w badaniach psychotechnicznych dla kierowców zawodowych.

Krótkowzroczność (myopia) i dalekowzroczność (hyperopia)


Krótkowzroczność oznacza, że osoba wyraźnie widzi bliskie obiekty, ale ma trudność z dostrzeganiem obiektów w oddali. Dalekowzroczność to odwrotna sytuacja – słabsze widzenie z bliska. W obu przypadkach możliwa jest korekcja poprzez okulary lub soczewki kontaktowe.

W kontekście kierowcy zawodowego problem pojawia się wtedy, gdy korekcja nie zapewnia wymaganej ostrości wzroku (np. poniżej 0,8/0,5 dla kategorii zawodowych) lub gdy wada jest bardzo wysoka (np. duża liczba dioptrii) i powoduje ograniczenia pola widzenia czy adaptacji wzroku.

Jeżeli więc kierowca ma np. krótkowzroczność -8,0 D i po korekcji ostrość nie osiąga progu – może to być powodem odmowy. Dodatkowo wysoka korekcja może wpływać negatywnie na pole widzenia, widzenie peryferyjne i adaptację wzroku – co też może przesądzić o negatywnym wyniku w badaniach psychotechnicznych.

Astygmatyzm


Astygmatyzm to wada polegająca na nieregularnym kształcie rogówki lub soczewki, co powoduje niewyraźne lub zniekształcone widzenie – zarówno z bliska, jak i z daleka.

W przypadku kierowców zawodowych istotne jest, by astygmatyzm był odpowiednio skorygowany i by po korekcji spełnione były wszystkie normy (ostrość wzroku, pole widzenia, widzenie peryferyjne, adaptacja do ciemności). Przykładowo, nawet jeśli ostrość wzroku jest odpowiednia, ale wada astygmatyzmu powoduje ograniczenie pola widzenia lub zaburza widzenie peryferyjne – może to być problem. W praktyce artykuły specjalistyczne zaznaczają, że astygmatyzm sam w sobie nie wyklucza, ale musi być skorygowany i spełniać normy.

Dla badania psychotechnicznego ważna jest również koordynacja wzrokowo-ruchowa i szybkość reakcji – a niestabilna korekcja astygmatyzmu może te funkcje osłabiać.

Ubytek pola widzenia / widzenie jednookie


Jednym z bardziej problematycznych aspektów jest ograniczenie pola widzenia lub prowadzenie pojazdu przy sprawnym tylko jednym oku (widzenie jednookie). Wymagania dla kierowców zawodowych są surowe: każde oko powinno mieć odpowiednie pole widzenia (np. co najmniej 80° od skroni dla kategorii C, D).

W praktyce oznacza to, że kierowca, który ma jeden sprawny narząd wzroku, może być dopuszczony – ale tylko pod warunkami: np. upłynięcie minimum roku od wystąpienia jednooczności, spełnienie norm pola widzenia i ostrości, adaptacja. W przypadku kierowców zawodowych warunki te mogą być bardziej rygorystyczne i mogą blokować możliwość uzyskania orzeczenia psychotechnicznego, zwłaszcza jeśli testy psychomotoryczne ujawnią spowolnioną reakcję wynikającą z ograniczenia pola widzenia.

Zaburzenia rozpoznawania barw i widzenia zmierzchowego / olśnienie


Chociaż często myślimy głównie o ostrości wzroku, równie istotne są parametry takie jak: prawidłowe rozpoznawanie barw (np. czerwonego, zielonego, żółtego), widzenie zmierzchowe (tj. w warunkach słabego oświetlenia) oraz odporność na olśnienie (nagłe źródło światła). Dla kierowców zawodowych są to ważne aspekty – ponieważ mogą wystąpić w warunkach nocnej jazdy, w trasie, w ekstremalnych sytuacjach drogowych.

Jeśli więc kierowca ma np. trudności z widzeniem w ciemności, olśnienie powoduje długi czas adaptacji lub ma zaburzenia rozpoznawania barw – to mogą to być mocne przeszkody w otrzymaniu orzeczenia oraz w pozytywnym przejściu testów psychotechnicznych (gdzie mogą być testy adaptacji wzroku czy szybkości reakcji na bodźce świetlne).

Inne czynniki


Poza wyżej wymienionymi „klasycznymi” wadami istnieje grupa czynników, które mogą stanowić przeszkodę:
Warto podkreślić, że każda wada wzroku nie musi automatycznie oznaczać niezdolności do prowadzenia – ale kluczowe jest, czy wada jest skorygowana, czy spełnione są normy okulistyczne, i czy funkcje wzrokowe (ostrość, pole widzenia, adaptacja, rozpoznawanie barw) działają niezawodnie. W przeciwnym razie podczas badania psychotechnicznego może dojść do wykrycia deficytu (np. wydłużonego czasu reakcji, złej koordynacji wzrokowo-ruchowej), co może skutkować negatywnym wynikiem.


Jak przygotować się do badań w kontekście wad wzroku


Jeżeli kierowca zawodowy wie o istnieniu wady wzroku – kluczowe jest, by jak najwcześniej skonsultować się z okulistą lub specjalistą medycyny pracy. Warto przeprowadzić pełne badanie wzroku: ostrość, pole widzenia, widzenie zmierzchowe, rozpoznawanie barw, adaptacja do olśnienia – i upewnić się, że korekcja (okulary, soczewki, ewentualnie zabieg) jest odpowiednia. Jeśli wada jest w dużym stopniu skorygowana i spełnione są normy – szansa na pozytywne orzeczenie znacząco rośnie.

W przypadku planowania badania psychotechnicznego – dobrze jest mieć świeży wynik okulistyczny (np. wykonany w ciągu ostatnich kilku miesięcy) – co pomoże lekarzowi medycyny pracy w podjęciu decyzji.

Dokumentacja, przebadanie wzroku przed psychotechnicznymi


Przed zgłoszeniem się na badanie psychotechniczne zalecamy:

Dobre praktyki na badaniu psychotechnicznym


Podczas badania psychotechnicznego kierowców zawodowych ważne jest również zwrócenie uwagi na własny stan zdrowia i przygotowanie:


Zakończenie


Podsumowując: choć posiadanie wady wzroku nie musi automatycznie oznaczać, że kierowca zawodowy nie przejdzie badań psychotechnicznych – to jednak stan wzroku jest jednym z kluczowych czynników decydujących o wyniku. Wady takie jak zbyt słaba ostrość wzroku po korekcji, ograniczone pole widzenia, zaburzenia widzenia zmierzchowego lub barw, a także niestabilna koordynacja wzrokowo-ruchowa mogą znacząco utrudnić uzyskanie pozytywnego orzeczenia.

Jako firma działająca na rynku badań dla kierowców zawodowych rekomendujemy – każdemu kierowcy zawodowemu – aby regularnie kontrolował stan swojego wzroku, dokonywał korekcji wady, był świadomy wymagań regulacyjnych i dobrze przygotowany do badania psychotechnicznego. Dzięki temu zwiększa się nie tylko szansa na pozytywny wynik, ale również podnosi się poziom bezpieczeństwa – dla samego kierowcy, jego pracodawcy i wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Jeśli mają Państwo pytania dotyczące badań psychotechnicznych, wymagań wzrokowych lub chcielibyście umówić badanie – jesteśmy do Państwa dyspozycji. Zapraszamy do kontaktu.
Adres źródła: https://www.badania-psychotesty.pl/aktualnosci/jakie-wady-wzroku-utrudniaja-przejscie-badan-psychotechnicznych-dla-kierowcow-zawodowych